Posted on 1 Comment

Waarom nou hardlopen?

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het niet te doen maar wij zetten het niet zomaar in onze schema’s! 

Een aantal voordelen van hardlopen naast je kracht training: 

  • Het brengt je hormoonhuishouding in balans. Voor meer informatie zie hier onder. Lang verhaal kort: door verschillende trainingen te combineren worden verschillende soorten hormonen aangemaakt waardoor de hormoonhuishouding in balans blijft. 
  • Hardlopen is een vorm van cardiovasculaire training, het trainen van je hart en de bloedsomloop. Hierbij worden je bloedvaten wijder en neemt je longinhoud toe. Daarnaast wordt de hartspier groter, waardoor hij per hartslag meer bloed (en dus zuurstof) rondpompt.
  • Door te hardlopen verbeter je je conditie waardoor je ook langer in de sportschool kunt trainen. Dit zorgt dus indirect voor meer potentie om groter en sterker te worden. 
  • Hardlopen zorgt voor sterkere benen.
  • Door te hardlopen worden je botten en het zachte weefsel belast wat er juist voor zorgt dat de aanmaak gestimuleerd wordt. Dit maakt het beter bestand tegen belasting.
  • Daarnaast zorgt variatie in je training ervoor dat je spieren en je botten veelzijdig belast worden waardoor overbelasting wordt voorkomen.

Let wel: wij hebben het over relatief korte stukken hardlopen en interval trainingen. Bij te lange duurlopen maakt je lichaam te veel cortisol aan en gaat dit ten koste van je inspanningen in de sportschool. 

Hoe de combinatie van krachttraining en hardlopen je hormoonhuishouding in balans houdt

Krachttraining zorgt voor de aanmaak van ons lichaamseigen groeihormoon. Dit zorgt voor het herstel en de ontwikkeling van spiercellen, een verjonging van de huidcellen en de afbraak van vetcellen. Groeihormoon is in ons lichaam de grootste verbrander van lichaamsvet. Door krachttraining bouw je actief spierweefsel op wat op zijn plaats weer leidt tot een hogere vet verbranding in rust. 

Bij hardlopen komt het stresshormoon cortisol vrij. Dit hormoon is samen met andere hormonen verantwoordelijk voor de suikerstofwisseling. Het wordt tijdens een duurinspanning aangemaakt om energie aan onze spieren te leveren. Ook stimuleert het vetopslag, om voor een volgende training extra energie beschikbaar te hebben. Het cortisol hormoon breekt daarnaast eiwitten af. 

Bij alleen krachttraining maakt je lichaam dus een overschot aan groeihormoon aan. Om dit in balans te brengen zal er meer cortisol aangemaakt moeten worden. Dit kan door middel van cardiovasculaire training zoals hardlopen. 

1 thought on “Waarom nou hardlopen?

  1. Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Dit stimuleert enorm om te gaan hardlopen naast een “binnen” training.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *